bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

La Paz

Publicerad 2018-06-20 20:52:30 i Allmänt, Bolivia, Bucketlist, Resa,

La Paz är en intressant stad. Jag spenderade en hel del tid i sängen för att försöka bli frisk från förkylningen men hann ändå med att gå en sväng på marknaden, kika på fängelset (nej jag tog ingen exklusiv guidad tur) och åka kollektiv linbana (teleferico) kors och tvärs över staden.

På marknaden säljs alla de där turistgrejerna jag har vant mig vid i sydamerika, tröjor, strumpor, väskor, hattar, krimskrams etc. men en särskild del sålde även torkade lamabebisar och diverse annat som kunde ingå som ingredienser i offergåvor till Pacha mama (se bild längre ner).

Fängelset är en historia i sig, beläget mitt i stadens centrum som en egen liten stad med ca 2500 fångar och deras familjer. Barn och respektive får bo med fångarna inne i fängelset men har rätt att lämna området upp till 2 ggr per dag. År 1990 togs en brittisk fånge (Thomas McFadden) in som började leda guidade turer i fängelset för att tjäna pengar och det finns fortfarande möjlighet att gå men det är betydligt farligare nuförtiden (och även högst olagligt, vilket det var även tidigare men då något säkrare) och man går in på egen risk. Det sägs att det tillverkas kokain därinne, tas in halvfärdigt och färdigställs innan det slängs ut och säljs på gatorna förklätt som bajsblöjor. Fångarna behöver pengar för att bibehålla sina liv innanför murarna eftersom allt därinne kostar pengar. De köper till och med sina celler. Det är mindre än 20 st vakter som jobbar på fängelset men deras enda uppgift är att hålla fångarna inne, säkerheten får man ansvara för själv och det sker mellan 4-5 mord i i månaden innanför murarna.

Linbanan över La Paz har för närvarande 6 linjer som är öppna men tanken är att det ska bli 13 st totalt som ska binda samman alla delar av staden och även staden ovanför, El Alto,  med varandra. Det är superbilligt att åka, kostar inget mer för att man är turist, 3 bolivianos per sträcka, och är ett mysigt sätt att transportera sig över stadens myller och inse hur enormt stor staden är.
La Paz ligger också jäkligt högt upp, närmare bestämt på 3600 meter och det är inte direkt en platt yta som ni kan se. Tror inte att höjden har hjälpt min förkylning överhuvudtaget de senaste veckorna..
 
Vi fick höra en hel del om diverse presidenter i Bolivia också under stadsturen jag gick tillsammans med Katharina och Christina (systrarna från Tyskland jag trekkade Machu Picchu med), bl a att han hade blivit upprörd över att Bolivia som är ett så stort land bara har 11 miljoner invånare när Tyskland som är en tredjedel så stort har 83 miljoner invånare så han gav sig på att försöka öka befolkningen genom att:

1. Förbjuda kondomer. Här blev sjukvården lite lagom irriterade och informerade honom om att kondomer inte bara hindrar graviditet utan även könssjukdomar (intressant att det ska behöva berättas för en president under 2000-talet men den här snubben har tydligen knappt gått ut högstadiet så visst), förbudet upphörde.

2. Införa en ny skatt som endast ska betalas av kvinnor över 18 års ålder som inte har barn (här gick halva landet bananas så förslaget drogs tillbaka snabbt)

och till sist

3. Skapa ett barnbidrag till kvinnor som ska få sitt första barn på 200 bolivianos per månad från 4 graviditetsmånaden till dess att barnet har fyllt 2 år. Jag vet inte hur stor skillnad det kommer göra befolkningsmässigt eller när Bolivia kommer ikapp Tyskland befolkningsmässigt men det sista förslaget känns i alla fall rimligast för mig, vad tycker ni?

Vi fick även höra om presidenten som var bra och därför blev dödad (dragen bakom en häst runt torget) och när man insåg sitt misstag lät man göra en staty av honom. En annan spenderade 50 000 bolivianos på att bygga klockan häruppe till vänster, ser ni vad som är annorlunda med den?

All in all är La Paz spännande, jag visste inte att jag skulle uppskatta det så mycket och jag är glad att jag gav det några dagar extra för att hinna med att orka vara pigg nog att flänga runt lite innan det var dags för anledningen till varför Bolivia kom med på resrutten från början.


Ah jo så blev jag ju av med mitt bankkort också. Det försvann i den här fina automaten när jag hade slagit in min kod och det blev strömavbrott. Varför inte bankomater har en automatisk funktion att de spottar ut korten om det blir något fel förstår jag inte.. Tur jag har några extra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela