bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

4Ocean - miljötänk och samvetskval

Publicerad 2018-04-17 11:09:27 i Allmänt, Nya Zeeland, Resa,

Alright. Det här är ett återkommande ämne vart jag än hamnar, vi pratade om det i Tanzania, vi pratade om det i Nepal men det var först på Bali som det gjorde ont i magen. Det var många som pratade om att vissa stränder blivit mycket smutsigare än de har varit tidigare och personer var tydliga med att de aktivt valde att inte åka till stränder där de hade trivts förut pga att skräpet nu börjar ta över. Plasten i havet var också ett återkommande ämne under dykkursen och det är faktiskt vidrigt hur vi beter oss mot den här planeten!
 
Hemma har vi börjat ta betalt för plastkassar som vi tidigare fick gratis och det verkar ha gjort att människor tänker till och inte förbrukar på samma sätt som tidigare vilket är positivt. Vi är också väldigt duktiga på återvinning något som väldigt många länder i världen inte har en aning om men jag har sett att tanken finns här. Både på Bali och på Nya Zeeland jobbar man hårt för att minska plastavfallet och göra människor medvetna om hur det påverkar naturen och djuren.
 
Vet inte om det var storebror som såg att jag hade börjat fundera mer än vanligt (googlade inget vad jag vet) men jag fick i alla fall upp en annons för 4Ocean i mitt instagramflöde för nån vecka sedan. 4Ocean är en organisation som jobbar för att rensa stränderna från skräp som aldrig ska hamna i havet och för att rensa havet på befintligt skräp som redan har hamnat där. De har rensat strax under 500 000 pounds (ca 227 000 kg) från stränder och hav sedan 2017 vilket är en absurd mängd men det finns otroligt mycket kvar.

Den 22 april är det Earth Day, vet inte om det är en grej hemma men det skyltas lite överallt här och är enligt hemsidan världens största miljörörelse där människor uppmanas att hjälpa till att rensa skräp i parker, på stränder och i andra allmänna utrymmen för att minska avfallet som tar sig till havet. Jag kommer tyvärr att spendera största delen av 22 april på ett flygplan/på en flygplats och bidrar med andra ord inte alls till miljön.. Men jag hoppas inspirera någon annan att hjälpa till, om än bara med ett halvt kg skräp rensat. 4Ocean jobbar liknande Fuck cancer med armbandsförsäljning och de har ett särskilt Earth Day-armband de säljer nu för att sponsra att mer skräp kan rensas från land och hav. Armbandet skapas att återvunnet material och 4Ocean rensar ett halv kg skräp per armband sålt. De skickar armband till hela världen och min fraktkostnad blev bara 50 kr (det kan eventuellt vara ett paket på väg Linda) så jag kände att det åtminstone var någonting jag kan göra.
 
Har även besökt zeromission.se som är ett Stockholmsbaserat klimatprojekt som hjälper företag och organisationer att räkna på sin klimatpåverkan för att kunna göra bättre val och värna om vår planet. Via deras hemsida kunde jag räkna på kostnaden för min klimatpåverkan för samtliga flyg jag har tagit/kommer att ta under det här halvåret (VET ju att det inte är bra att flyga) och via dem kan jag också skänka min klimatkompensation till olika projekt de jobbar med för en mer hållbar klimatutveckling världen över.
 
På en tavla i köket i volontärhuset i Bumilayinga stod "ingen kan göra allt men alla kan göra något" och det kan vi väl åtminstone försöka? För vår egen och våra barns skull? För planetens skull?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela