bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Kärleken till världen

Publicerad 2018-04-02 05:04:33 i Allmänt, Bucketlist, Resa,

Det händer att någon frågar mig om råd kring resande eller vilken/vilket som är min favoritstad/mitt favoritland och jag tycker alltid det är lika svårt att svara. Jag har alltså inget som helst emot att ge råd eller tipsa om platser eller aktiviteter att göra, tvärtom tycker jag det är väldigt roligt, men jag kan ibland behöva lite hjälp på traven. Mitt resande är mitt och ditt resande är ditt och alla är vi unika i vad vi vill ha ut av en resa, hur lång tid vi har på oss och vad vi har för förväntningar. 
 
Vi hamnade i en diskussion häromdagen i bilen på väg tillbaka från Hokitika Gorge (vi hade plockat med oss två tjejer extra i bilen så det var livat) kring hur man känner för ett land och vi var överens om att just här och nu känns det som att Nya Zeeland är det bästa landet i världen, men för mindre än två veckor sen var jag och Maja ganska överens om att Bali är en helt magisk plats som alla borde åka till. Det som slog mig var att det ena behöver inte vara lögn och det andra sanning. Jag har flera favoritplatser i världen och jag älskar dem lika mycket men på olika sätt. 

Man hör ganska ofta föräldrar som är oroliga när de ska få barn nr 2 att deras kärlek inte kommer räcka till eftersom de älskar sitt första barn så otroligt mycket, men när barnet väl är där är det så självklart och precis lika älskat som sitt syskon. Lite som att hjärtat växer en storlek (på ett bra sätt, typ som för Grinchen) för varje barn. Mitt hjärta fungerar så för världen. Nu skulle jag inte säga att jag älskar alla länder jag har varit i lika mycket, och jag har inga barn så jag kan inte jämföra den kärleken, men det finns nog en topp 10 utan inbördes ordning vilket skulle innebära att 10 länder (av nuvarande 36) delar förstaplatsen av olika anledningar. 
 
Nu blev ni allt nyfikna va?
Här kommer listan, i bokstavsordning för att ingen ska kunna säga något annat. Indonesien, Island, Italien, Kroatien, Nepal, Nya Zeeland, Sverige, Tanzania, USA och Vietnam ❤ Skulle egentligen även vilja sätta Grekland på den här listan men det är nog mest tanken på Grekland jag älskar änsålänge eftersom jag var lite för liten för att uppskatta det på "rätt" sätt när vi var där.
 
Vill även göra en stadslista för de städer vars länder inte kvalar in på listan men som ändå har en speciell plats i mitt hjärta, Amsterdam, Budapest, Dublin, London och Sydney. Can't wait to make more travelbabies 😉 har en hel kontinent kvar att utforska, ge mig ett par månader till så kan nog bägge listorna utökas.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-04-05 20:26:05

Hej igen, det är så roligt att få följa med dig på din resa men jag kan tyvärr inte ge dig några månader till😉 för vi saknar dig här hos oss. Kram Inga-Lill

Svar: Haha, det är helt ok. Jag får helt enkelt planera mina semesteruttag på ett bra sätt framöver 😉 Jag saknar er också. Kram!
Sara Hedberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela