bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Nya Zeeland i siffror

Publicerad 2018-04-17 17:32:00 i Allmänt, Bucketlist, Nya Zeeland, Resa,

2 nätter hos Lucy varav en i en skålformad bäddsoffa och en på en luftmadrass
4 bilar hyrda
5 nya sorters choklad provade
6 grader kallt som lägst (kl 5 på morgonen på väg mot Tongariro)
7 nätter på AirBnB
8 pajer (dvs 4 var) uppätna
10 ggr per dag (minst) har vi saknat ord när vacker, svindlande, magisk, förkrossande och fantastisk inte räckt till
15 nätter på hostel av varierad kvalité
17,5 mil registrerade i min stegräknarapp
18 körlåtar intensivt övade på
22 grötfrukostar och en grötmiddag (kommer ta ett tag innan jag blir sugen på havregrynsgröt igen)
4 874 kilometer körda på vänster sida (kan dra ett stort streck över den punkten på listan nu)
antal får vi sett (det är omöjligt att räkna, de är överallt)

 Några av de fina fluffiga fåren som springer runt på de mjuka bulliga kullarna.

Lärdomar från Nya Zeeland;

  • Ta god tid på dig för att ta dig från punkt A till punkt B.
  • Det är inte så svårt att köra på vänster sida som man kan tro.
  • Resan är målet, det kan finnas ett äventyr runt nästa krök, våga svänga av.
  • Vingårdar är ett bra koncept.
  • Ta hand om naturen, den kommer finnas här bra mycket längre än du.

Tips till Nya Zeeland (om det är någon som lyssnar)

  • Det behövs någon form av landstäckande workshop i hur omkörningsfilen ska användas.
  • Om ni ska envisas med att ha 100 km/tim som hastighetsgräns på en väg med mötande trafik, installera räcken.
  • Blandare till kranen både i kök och badrum är en fyndig uppfinning som används flitigt världen över.
  • I övrigt, you're great, keep up the good work!

Ca 4 veckor på Nya Zeeland och schablonbudgeten har spruckit varje dag. Det är tur att jag var medveten om det från början och låg på plus från mina tidigare 3 månader. Tänker inte låta det gå 10 år till nästa gång men eftersom det känns som att jag vill återvända till vartenda land jag besöker under den här resan får jag ta och dela upp det och kanske ta ett land per år framöver. Skönt att vi har möjlighet till semesterväxling på jobbet numera!

För dig som tänker, jag skulle vilja åka MEN det är så långt, MEN det är så dyrt, MEN är det verkligen värt det? DET ÄR VÄRT DET! Kan inte prata mig nog varm om det här landet, om människorna, om naturen, om upplevelserna. Om det någonsin blir fler koordinater på min tatuering hade jag inte blivit förvånad om de leder hit.

E noho rā, ka hoki ahau! (rätt på māori men blir såklart en lite rolig översättning via google translate, roa er gärna med det ni som har lust)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela