bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Baños

Publicerad 2018-05-23 05:06:00 i Allmänt, Bucketlist, Ecuador, Resa, Spanska,

Dags för spanskakursen att fortsätta på ny ort. Tog en lång sovmorgon och passade på att äta lunch med Clara och Cole innan jag tog mig till Quitumbe busscentral för att ta bussen till Baños - en väldigt mycket mindre stad än Quito, ungefär 4 timmar bort. En helt ok bekväm bussresa med det vart väldigt varmt mot slutet så det var skönt att kliva av! Enligt instruktion från skolan i Quito skulle jag möta en kvinna på skolan i Baños som låg ca 6 minuters promenad från busstationen. Hon var otroligt gullig och det visade sig att det var hos henne jag skulle bo under veckan. Fick ett eget rum med tillhörande badrum och det kändes som att bo på hotell. Tog en dusch och spenderade resten av kvällen i sängen tittandes på serier. Skönt med lite egentid efter två intensiva veckor på hostel! 

Här kom skolan igång som den skulle, till min förvåning var jag den enda studenten så det var otroligt intensiva timmar på förmiddagarna med min lärare men det var riktigt bra! Eftermiddagarna var fria att göra vad jag ville men det ingick tre olika aktiviteter i kursen som jag kunde välja när jag ville göra. Försökte utforska stan när jag inte riktigt orkade och bokade in aktiviteterna när energinivån var högre.

Så vad har jag gjort under veckan?

Besökte katedralen som är byggd av lavasten och innehåller mängder med tavlor som mest visar historien över de stora vulkanutbrotten som ödelagt området genom århundradena.
Åkte till San Martin för att utmana den där rädslan för höjder ytterligare.
Det gick riktigt bra, skulle absolut vilja göra det fler gånger!
Promenadade mig genom stan, upp och ner för branta backar och förundrades över intressant arkitektur.
Tog en cykeltur till ett gäng vattenfall, blev ordentligt blöt och torkade i solen innan jag cyklade vidare.
Lunchade på en himmelsk empanada vid en pytteliten restaurang som mest såg ut som ett skjul precis ovanför det högsta vattenfallet. Det var min lärare som tipsade om det, Mercedes heter "skjulet".
Bestämde mig för att utmana kroppen ytterligare genom en vandring upp på berget för utsikten.

Jag vill att ni observerar höjdskillnaden här. Jag tog mig totalt ca 7 km pga att appen inte räknade med att en del av sträckan var privat mark som jag inte fick gå på. 800 meter höjdskillnad och det tog nästan 3 timmar. En helt ok promenad sådär en fredag eftermiddag helt enkelt.
 
 
 
Väl uppe på berget besökte jag Casa de Arbol där man kan gunga "off the edge of the world". Kostar bara 1 dollar vilket jag tyckte var väl värt jämfört med gungan på Bali som jag valde att inte besöka eftersom det var så sinnessjukt dyrt (25 dollar). Klara dagar har man utsikt över vulkanen på andra sidan ravinen men molnen gav lite extra effekt tyckte jag.
Träffade en extremt trött hundvalp som var hur gosig som helst!
När jag väl hade tagit mig ner från berget igen kände jag att jag förtjänade något snällt för kroppen så jag gick till Las Piscinas de la Virgen (jungfrupoolerna) och badade i typ en timme. SÅ välbehövligt! Avslutade kvällen med chips och guacamole i sängen medan jag tittade på ett avsnitt av Downton Abbey innan jag somnade.

Bussade tillbaka till Quito på lördagen och spenderade en sista dag och natt på Vibes innan det var dags att flyga vidare. Det var riktigt mysigt att vara tillbaka och jag lyckades med konststycket att äntligen spela Cards against humanity vilket är något jag har velat göra jättelänge. Det var en halvgalen men väldigt rolig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela