bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Zanzibar - första intrycket

Publicerad 2017-12-30 16:32:24 i Allmänt,

I onsdags kväll lämnade jag Sverige och tre flyg senare (varav de första två inkluderade mat och film och det sista knappt hade fungerande bälten) var jag framme på andra sidan ekvatorn, i värmen och fukten, på Zanzibar. Var för trött för att bråka om taxipriset till mitt boende och det var dumt men jag visste att jag betalade för mycket redan från början, ibland orkar man helt enkelt inte ta fighten. Måste ta mig upp en bit längs vägen där vi körde in sista biten bara för att dokumentera vart vi faktiskt körde och se om det ser lika förjäkligt ut i dagsljus. Det kändes superdodgy men jag kom fram dit jag skulle.

Det sista lilla planet som, bortsett från mitt plan när jag hoppade fallskärm, är det absolut minsta jag har flugit. 
Dar es Salaam från ovan, bilbältet på planet, mina stackars fötter och solen över Dar medan vi flög till Zanzibar.
 
Hann knappt kliva in på innergården till stället där jag bor innan jag blev medbjuden på barbeque och hade hittat femton nya vänner. Älskar atmosfären på vandrarhem! Vi åkte taxi för 1000 shilling, motsvarar 4 kr, var i ca 5 min, och landade på ett ställe med live lokalmusik och framdukad buffé. Maten var god, musiken lagom hög och jag fick höra flera reseberättelser från diverse länder i Afrika än jag hört under hela min livstid hittills. Pga total utmattning blev det en tidig kväll och jag slocknade i min säng efter att ha fått igång fläkten och dragit av lakanet på sängen ovanför, där ingen sov, för att ha ett täcke.

Jag sov hela natten och vaknade till en redan kvav och varm morgon. Tog mig upp och ut, åt frukost och sen har dagarna mest bestått av vandrade mellan pool och strand tillsammans med olika personer som bor här. Brände mig första dagen men det har lagt sig och med lite aloe vera känns det riktigt bra! Har även tagit en promenad upp till den lokala byn och sett lite äkta Zanzibar-liv. Väldigt annorlunda från den ganska turistiga stranden även om det inte är alltför mycket turister här, men skönt att uppleva kontrasten om bara för en stund.

 Försöket att få med kontrasten på bild.

Kommentarer

Postat av: Sarah

Publicerad 2017-12-31 00:50:00

Afrikat ❤

Postat av: Agnes

Publicerad 2018-01-07 13:54:46

Låter fantastiskt! Mer inlägg, mer inlägg 😇✨❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela