bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Språkets gåva

Publicerad 2017-11-28 19:05:57 i Allmänt,

Språk ja, det har liksom alltid varit min grej. Jag har läst så länge jag kan minnas. När jag gick på låg- och mellanstadiet låg jag ibland uppe hela nätter och läste mig igenom högar med böcker från Pollux när jag hade svårt att sova. Det känns som litegrann av en varningssignal nu kan jag känna att en 9-åring inte kunde få ro att somna på kvällarna utan istället låg och drömde sig bort till andra världar.. men jag minns det som något fint. Och jag försökte alltid göra mitt bästa för att dölja det för mina föräldrar även om jag är ganska övertygad om att de visste. Framförallt låg det alltid en stor hög med böcker bredvid sängen då när de kom in och väckte mig på morgonen så den borde ha avslöjat mig.
 
Jag älskar språk. Jag älskar ord och möjligheten att uttrycka mig på så många olika sätt jag bara kan. Jag läste engelskspråkigt gymnasium av mer än en anledning men språket var en, jag har läst tyska och ryska och försökt mig på spanska flera gånger och jag har alltid försökt lära mig några fraser och ord som kan vara användbara inför resor till länder där engelska inte är modersmål. Jag vet att det ofta uppskattas att man försöker även om det kanske inte alltid blir helt rätt. 
 
Inför den här resan hade jag med redan i början av planeringen att jag ville läsa en spanskakurs någonstans i Sydamerika. När jag sen kom på att jag ville åka till Tanzania och volontära fick jag höra från tjejerna där nere att det var en fördel att lära sig lite swahili innan ankomst. En utmaning jag självklart antog. Jag har använt Duolingo, en app på telefonen för att träna och lära mig lite grunder. Började i somras men tappade rutinen efter ett par veckor. Nu har jag kommit tillbaka in i det och tycker att det är SÅ smidigt! Varje avsnitt tar ungefär 5 minuter. De bygger vidare på varandra vilket gör att orden återkommer och på något sätt fastnar. Jag använder det t ex en stund på morgonen innan jag orkar gå upp, på bussen till- eller från jobbet och ibland om jag har en stund över innan jag går och lägger mig (eller allt som oftast när jag har gått och lagt mig faktiskt eftersom jag fortfarande har svårt att komma till ro på kvällarna). Det går snabbt och smidigt, det känns inte som att jag har något krav på mig, jag väljer själv i vilket tempo jag vill läsa och som sagt, för mig fungerar det jättebra! Jag är långt ifrån stadiet där jag kan förstå och prata men en grundförståelse är alltid en bra början tänker jag. Och swahili är inte lätt!
 
En liten sneakpeak på hur det ser ut inne i appen.
 
Jag vet att Duolingo även har spanska (och en massa andra språk) så efter Tanzania är planen att lägga till spanskakursen i appen och träna lite försiktigt under resans gång så kanske jag har en liten fördel när jag väl kommer till den där spanskakursen någon gång i vår. Och hörni, det bästa av allt? Appen kostar ingenting, helt gratis! Vad väntar ni på? Ladda hem appen, hitta ett språk ni är nyfikna på, och testa. Språk är kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela