bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Färjan - Wellington

Publicerad 2018-04-15 11:27:25 i Allmänt, Nya Zeeland, Resa,

Ja, vi satte oss i bilen och körde till Picton. Anlände till färjeterminalen och skulle lämna in hyrbilen (vi fick inte ta med den över med färjan vilket bara var tacksamt eftersom det blev mycket billigare). Vi var inte i supergod tid sådär som man kanske borde men vi kände oss rätt lugna. Jag ställde mig i kö för att lämna in bilen och Maja gick in till terminalen för att checka in oss på färjan. Vi hade lämnat nyckelringen till nyckeln i bilen och den behövde kvinnan bakom disken men när jag var på väg att springa dit kom Maja utspringande från terminalen och ropade att de skulle stänga bryggan om bara några minuter och att hon behövde bokningsbekräftelsen för att kunna checka in. Vi bytte plats så Maja sprang till bilen och jag sprang in på terminalen med bekräftelsen. Det visade sig att vi hade missat final check-in med ca 27 minuter (oops) och kvinnan som checkade in mig var väldigt trevlig men tydlig med att om vi inte lyckades lämna tillbaka bilen i tid och vara på plats inom 3 minuter tänkte hon inte låta 500 andra vänta utan då fick vi snällt ta nästa färja.

Vi hann, phew! Spenderade sen 3 timmar med att läsa och träna på körlåtar (för Maja) och skriva ikapp i dagboken (för mig).

Planen från början hade varit att ta färjan över och så direkt köra upp till Hawke's Bay och Lucy som vi träffade på Bali men Lucy tyckte att det var värt att vi tog minst en natt i Wellington, som trots allt är Nya Zeelands huvudstad, så det gjorde vi. Riktigt skönt att hämta upp en ny hyrbil direkt på färjeterminalen och sen bara köra ca 10-15 minuter innan vi var framme på vårt boende! Väldigt märklig känsla att köra i en stor stad dock. Det var höghus överallt och jag insåg att jag inte har sett högre hus än ett par tre våningar sen Dar Es Salaam, vilket är ett tag sen.. Rätt trötta ändå pga tidig och något stressig morgon tog vi en lugn eftermiddag, åt en paj, vilade, duschade och gjorde oss iordning. Det var trots allt lill-lördag så vi drog igång musik och tog ett glas vin på vårt rum innan middagsletandet inleddes. Ganska modigt med tanke på att det satt stora planscher i hissen som förbjöd alkohol på rummen och att upptäckt kunde medföra böter på 250 NZ dollar (ca 1500 kr) men YOLO liksom. 

Ännu en magisk middag, det är något med indisk mat!

Vi följde upp middagen med en livad kväll på Base bar som bland annat innehöll biljard och en intressant form av bingo som innebar att så många som möjligt skulle få möjlighet till gratis shots. Jag klarade mig utan *tusentummarupp* och var uppe redan 05.45 för att lägga i mer pengar i parkeringsautomaten till bilen. Somnade självklart om igen ett par timmar till innan vi checkade ut och tog en lång promenad på stan, upplevde Wellingtons episka vindar och shoppade. Jag lyckades hitta en vindjacka vilket kändes väldigt bra med tanke på kommande aktiviteter, hade varit lite orolig för att inte hinna och typ troligen frysa ihjäl. Wellington är verkligen en jättemysig stad och känns inte alls så storstadig som en huvudstad ofta gör. Alla tummar upp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela