bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Svavelstank och besök i Fylke

Publicerad 2018-04-15 22:48:00 i Allmänt, Bucketlist, Nya Zeeland, Resa,

På väg upp mot Rotorua försökte vi tre gånger stanna vid varma källor, geisrar och knasiga flerfärgade sjöar. Problemet var att det var fullständiga turistfällor som var hur dyra som helst, och inte blev det billigare ju närmare stan vi kom. På tredje stället gick vi helt sonika in i gift shopen utanför och vandrade runt en stund och spenderade pengar där istället. När vi väl hade kommit fram till Rotorua såg vi till att äta lunch och gick sen en gratis promenad i parken mitt i stan där det minsann också finns illaluktande sjöar och hål i marken som bubblar och ryker. Det är verkligen speciellt, trolskt och stinker som tusan! Om man inte mår lite illa så gör man helt enkelt inte rätt.

På kvällen såg vi till att ta igen turistandet som vi medvetet misslyckades med under dagen genom att åka till en maoriby där vi fick lära oss om seder, traditioner, mat, och tatueringar. Vi såg krigsdans (Haka), rodd i kanot (Waka) och åt mat (Hangi) som tillagats i en stor grop på gården. Efter middagen gick vi en promenad och fick lära oss mer om maorifolket och hur de levde. Delar av den sista byn i området stod kvar och vi kunde med nöd och näppe se lite mer hur hyddorna såg ut tidigt 1900-tal när de fortfarande var bebodda.

Det var en intressant kväll och väldigt fint att se hur arvet bevaras trots att man inte lever som för 200 år sedan längre. Både jag och Maja kände flera gånger under kvällen att det skämtades en hel del kring sånt som med största sannolikhet var på dödligt allvar förr men något måste de väl göra för att turisterna ska vilja komma antar jag. Vi var mätta och trötta när vi kom tillbaka till vårt hostel och slocknade ganska snabbt!
Upp tidigt för frukost och avfärd till Okere falls på morgonen innan dagens stora aktivitet. Vid Okere såg vi forsränning på Kaitunafloden inklusive det högsta fallet i världen för forsränningsbåtar (7 meter). De verkade ha väldigt roligt för allt vi hörde var skrik och skratt. En av båtarna välte men alla var lugna och tog sig metodiskt till den andra båten som väntade och hjälpte till att få upp alla igen efter att guiden hade vänt den rätt.

Vidare färd norrut mot lunch (mycket viktigt) och ett efterlängtat besök i Hobbiton!

Ett besök i Hobbiton inkluderar självklart att titta in hos Bilbo (fast man får inte passera grinden), att gissa vad den tyngsta pumpan i pumpatävlingen (som de har varje år på riktigt) vägde och att dricka en Hobbiton-producerad dryck på the Green Dragon med brasan sprakande i bakgrunden.

Det var så mysigt! Vår guide var fantastisk och vädret hedrade oss med att bara stänka ner ett par skurar regn (enligt prognosen skulle det regna typ hela eftermiddagen). Det enda som var lite påfrestande var alla andra människor som var där och var ivägen när vi ville titta på något eller ta kort 😝

Saker jag lärde mig under den här utflykten:
- Till Sagan om Ringen-filmerna byggde de upp Hobbiton här och när de var klara revs alltihop.
- Inför Hobbit-filmerna byggdes allt upp igen och då bad familjen som äger marken att det skulle få stå kvar så att människor kunde få komma dit och besöka allt.
- Trädet som står över Bilbos hus är fejk, det tog 10 månader att bygga och varje löv är fastknutet för hand. Någon som vill ge sig på en gissning varför? Vår guide hade ställt samma fråga i 2 år och endast fått rätt svar 4 ggr.
- Ca 45% av alla besökare till Hobbiton har varken läst någon av böckerna eller sett någon av filmerna vilket innebar att guiden var tvungen att informera om vilka karaktärerna var hon pratade om etc eftersom typ halva bussen faktiskt inte visste.
- De flesta av Hobbithålorna är kulisser, dvs de är uppbyggda på utsidan men det finns inget inuti. När de är inne är det filmat i en studio i Wellington. MEN, det är tillräckligt med plats i Bilbos håla för att få plats med ett filmteam på 40 personer (?!) och honom i dörrhålet när de filmar utåt.

Det var verkligen kul att se och triggade definitivt filmnerven, så samtliga Sagan om Ringen och Hobbit-filmer måste såklart ses om! Får ta en helg i höst när längtet efter Nya Zeeland är ett faktum, bara suga in alla fina vyer och minnas.