bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Arrival and departure

Publicerad 2018-02-01 17:14:37 i Allmänt, Resa, Tanzania,

Kände att jag måste dela med mig av processen här för den är så vrickad. 

När jag åkte från Sverige var tjejen i disken på Emirates extremt skeptisk till att jag skulle kunna fixa visum när jag kom fram till Tanzania. Som tur var lät hon mig åka ändå för det var absolut inga problem. De tog mitt pass och 50 dollar och så fick jag ställa mig och vänta. Här jobbar vi inte med köer utan alla stod bara huller om buller i en stor grupp. Efter en stund kom det ut en kille med ett gäng pass i handen som han la på en disk och så lyfte han det översta, bläddrade fram sidan med foto och info och läste upp namnet. När ens namn lästes upp fick man alltså gå fram och hämta passet. Vissa namn hade han lite svårt med och garvade till och med åt sig själv när han försökte uttala rätt. Det verkade i alla fall som att systemet fungerade även om jag och flera med mig snabbt hade kunnat skriva en lista på åtgärder som hade effektiviserat det hela. När jag hade fått mitt pass skulle jag hämta min väska och då var det en annan snubbe i fin uniform som ville kolla visumet. Det blev okejat men jag fick en tillsägelse om att knyta mina skor 😂
(null)

Idag när jag kom till flygplatsen hade jag fått höra att man inte fick checka in för tidigt så jag hängde en stund utanför och strosade (läs spenderade mina sista shilling) innan jag gick till disken för flyDubai. Där blev jag utskälld av en kille som sa att jag var tvungen att vara på plats 3 timmar innan och att det var bråttom (trots att min biljett sa 1 timme innan för att lämna väskan eftersom jag redan hade checkat in online..) sen fick jag slänga alla väskor genom en första säkerhetskontroll där jag bara fick frågan om jag hade en laptop i väskan vilket jag har. Behövde inte packa upp något och blev önskad en trevlig resa. Efter min "riktiga" incheckning, väskan lämnad etc, gick jag igenom nästa säkerhetskontroll och sen skulle mitt pass kontrolleras ni vet sådär att man får en stämpel att man lämnar landet? Bara det att det inte satt någon i någon av båsen som kunde ta mitt pass. När jag frågade en officer of immigration undrade han om jag var resident (vilket jag inte är) och sen pekade han lite snabbt mot en hylla med lappar där jag tydligen skulle fylla i ett departure-kort. Där fanns ingen penna. Tur att man som erfaren resenär och skrivnörd alltid har en penna i handbagaget! Bara undrar hur de gör när 40 danskar (som jag såg på parkeringen) ska fylla i sina. Jag lämnade inte min penna.  
Nu sitter jag på ett café och hoppas att flyget går i tid. Det blir spännande att se hur nästa process ser ut. Till Nepal fixade jag ju i alla fall visum i förväg 👍🏼

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela