bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

18 april 2018 - Det längsta dygnet i mitt liv

Publicerad 2018-05-07 03:52:00 i Allmänt, Nya Zeeland, San Francisco,

Spenderade dagen i Auckland, gick en promenad, hängde på Starbucks och shoppade lite. Varför inte passa på att fylla på väskan igen nu när Maja kunde ta hem några kilo right?
På vägen tillbaka råkade jag hitta en butik som sålde massor med utländska varor och de hade sjukt mycket svenska härligheter! Det var självklart snordyrt (typ 50 kr för en Marabouchoklad på 100 g) men jag var tvungen att åtminstone köpa med mig Gott&Blandat och Djungelvrål som jag tänkte kunde förgylla kommande flygresa.
 
Hade fått ok från tjejen i receptionen på Haka Lodge att förvara väskorna hela dagen och var även välkommen att använda dusch och kök om jag så ville innan jag åkte ut till flygplatsen på kvällen. Passade på att laga slut på min mat och drack upp det sista vinprovningsvinet jag hade kvar sedan Napier och tog sen en buss till flygplatsen strax efter kl 20 på kvällen. Planet skulle gå 23.55 så jag hade gott om tid att checka in och ta mig till gaten. Hann dock bli något trött och less både på övriga resenärer som var allmänt korkade och på flygplatspersonalen som inte prioriterade att checka in ekonomi-passagerarna utan satt 5 personer och försökte hjälpa 5 st businessclass-passagerare medan det var 2 stackare som satt och försökte hjälpa övriga 75. Insåg att jag skulle vilja införa ett system där man om man aldrig har flugit förut måste ha med sig en mentor till flygplatsen som kan underlätta processen och hjälpa till med att t ex berätta att det kan vara behändigt att ha passet i närheten när man ska checka in. Mentorn kan även hjälpa till i förväg genom att organisera handbagaget så att inte hela väskan behöver packas upp när man ska gå igenom säkerhetskontrollen. Eventuellt kanske vi ska instifta ett flygbolag som enkom flyger med personer som aldrig har flugit förut och så kan man få uppgradera sig till de "riktiga" flygbolagen när man har lite erfarenhet. Vad tror ni om den idén?
 
Lyfte till slut strax innan midnatt och 8 timmar och 45 minuter senare landade vi i Honolulu på Hawaii. Där var kl 10.45 på förmiddagen den 18 april (?!?!?!). Honolulu ligger 22 timmar efter Auckland och jag passerade alltså internationella datumlinjen. Helt rubbat men så coolt och jag fick ÄNTLIGEN tillbaka det där dygnet jag förlorade 2007 när jag reste åt andra hållet. Hade ett par timmar i Honolulu innan nästa flight till San Francisco och passade på att vara nöjd med att gå igenom immigration här istället för på fastland. Det gick tusen gånger fortare och personalen var till och med så avslappnade att de kunde skämta. En härlig upplevelse med andra ord.
 
Flyget till SF tog ca 5 timmar och jag landade ca 2 timmar tidigare än jag lyfte från Auckland rent datummässigt. Kom fram till att jag totalt fick ca 43 timmar av den 18 april vilket definitivt gör det till det längsta dygnet i mitt liv!
Vänster: Flygplatsselfie på toa innan jag checkade in. Höger: Flygplatsselfie med väskan när den äntligen kom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela