bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Lima, Peru - ännu en storstad

Publicerad 2018-05-23 05:38:48 i Allmänt, Peru, Resa, Spanska,

Lämnade Quito och bara några timmar senare (kors i taket) befann jag mig lite längre söderut i Peru och Lima. Samtalet med taxichauffören här flöt på betydligt bättre än tre veckor tidigare i Quito och vi avhandlade min resa, min ålder och min civilstatus utan någon språkbarriär. Det är av någon anledning väldigt viktigt för i princip alla jag möter att kolla av hur det kommer sig att jag reser ensam och vill jag inte ha en familj eftersom jag inte har någon pojkvän? Antar att det är en latinamerikansk grej och jag orkar inte ens störa mig på det men det blir snabbt tröttsamt.

Mitt hostel i Lima låg i Miraflores, en turistig stadsdel vid havet. Mysigt och så men kan inte minnas att jag någonsin bott i ett så trångt rum (ja det ska vara det där vi delade i London då Evve). Det var en hinderbana att ta sig fram till sängen pga alla väskor och första morgonen insåg jag att rummet luktade otroligt äckligt när jag kom tillbaka från frukost och tandborstning. Det vädrades under dagen men det hjälpte verkligen inte när det var så otroligt trångt och allas grejer var precis överallt!

Jag hade fått tips från min volontärkollega i Ecuador om ett språkcafé på en irländsk pub så jag begav mig dit första kvällen och spenderade kvällen pratandes ganska lite spanska men spridda skurar här och var. Det var väldigt trevligt och Lima kändes direkt som en betydligt tryggare stad än Quito 

Väggmålning på taket där jag åt min frukost..
..innan jag kraschlandade i en hängmatta en stund.
Åkte ner till centrala Lima och gick runt ett par timmar för att titta på staden. Det här härliga gänget kom fram till mig när jag satt och lyssnade på podd på en bänk och undrade om jag kunde hjälpa dem med ett skolprojekt. De pluggade kommunikation och hade fått i uppgift att intervjua någon på stan på engelska. De fick öva lite engelska och jag fick öva lite spanska. Win-win!
 
Besökte även San Francisco kyrka där jag för 7 soles (kan man passera som student så varför inte) fick en guidad tur och även möjlighet att gå ner i katakomberna för att titta på mängder med skelettdelar som har grävts upp och lagts ut i olika former av dekorativa mönster. Det var alltså riktiga människor, enligt guiden ska ca 75 000 personer ha begravts här och samlingen är ganska bisarr. Man får inte heller ta några fotografier så bilden nedan är ärligt snodd från google.
 
 
Inser ju fler kyrkor jag besöker att kristendomen är en rätt märklig religion jämfört med de jag har stött på i Asien och på Nya Zeeland. Har inte riktigt kommit till någon slutsats kring det här än men erkänn att det är konstigt att det finns så otroligt många bilder och statyer av en blodig man som levde för 2000 år sedan som ser helt förskräcklig ut och som är tänkt ska skänka ro till människor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela