bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Paracas & Huacachina

Publicerad 2018-05-23 17:15:33 i Allmänt, Bucketlist, Peru, Resa,

Första dagarna med Peru Hop innebar:
1 besök i slavtunnlar som upptäcktes först 2007 efter ett jordskalv. Ganska klaustrofobiskt därnere och vi hittade även ett par ben och en halv skalle som tydligen hade lämnats för att visa vad de hade hittat när de grävde ut.
1 strandpromenad och jengaspel på hostel med nyfunna vänner 
1 båttur till "the poor mans' Galapagos" eller Ballestas Islands som ligger utmed kusten och som är ett enormt fågelreservat där de samlar fågelbajs från en särskild fågelsort och säljer det som gödsel för ca 40 dollar per kilo vilket är en helt enorm summa för fågelbajs.
På öarna bor även pingviner, sjölejon och pelikaner och som ni förstår luktade det inte direkt rosor när vi cirkulerade öarna med båten men det var kul att se.
Vi stannade till en kort stund där Perus öken möter havet. Vem visste att Peru hade en öken? (förutom jag då 😉)
 
Sen var det dags för första höjdpunkten i Peru, den jag har längtat efter i flera månader - Huacachina!
Huacachina är en verklig oas i öknen och trots att jag hade sett bilder var det en märklig upplevelse att köra in mellan de enorma sanddynerna för att upptäcka en liten by kring en sjö. Vi hade ca 2 timmar på oss att checka in och lokalisera lunch innan det var dags för äventyr med dunebuggys och sandboards och jag lyckades faktiskt inte ens få min mat på den tiden. Så är det med jämna mellanrum, man får ta det för vad det är och jag fick med mig min mat i en låda istället som jag ställde under sängen sålänge medan vi åkte iväg på äventyr. 
 
Vill jämföra det lite med att vara på nöjesfält, det kändes som att åka berg-och dalbana över sanddynerna i vår buggy och trots att tre av fyra saknade bälte bak och vårt säte helt enkelt lyfte med oss i ett av hoppen var jag aldrig rädd, mest upprymd.
Efter en kväll med ganska många Pisco Sour "Happy Hour" bestämde vi oss för att ta en promenad och det blev till slut 45 minuters klättring uppför den närmsta sanddynen för att få utsikt över öknen och byn. Mina vader var inte jättetacksamma och jag brände fötterna på vägen ner pga att sanden var så infernaliskt varm. Men det var fantastiskt fint och en bra utflykt!
Det blev ceviche till lunch, ett måste att prova i Peru och det var absolut bättre än marsvinet häromveckan! Hade ett fantastiskt långt samtal med Hanna som sällskap under lunchen vilket också resulterade i att hon stöttade med spanskatolkning när servitören kom och rabblade en massa ord som jag inte förstod.

Vid solnedgången tog jag en kortare promenad upp i sanden på motsatt sida. Det var otroligt vackert och lugnt bortsett från dunebuggysarna som nära på körde på mig där jag satt på kanten i mörkret..
 
 
I'm happy out here. Messy hair, dirty feet and wild water on my skin. Out here with the wild things: this is where I belong ❤
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela