bucketlistlife.blogg.se

What would you do, if you weren't afraid?

Kiev

Publicerad 2019-07-01 16:48:46 i Allmänt,

Ja jag hade önskat att jag hade orkat skriva något om det redan i höstas när första resan var färsk i minnet men nu blir det som det blir.

Återkommande fråga i de flesta sammanhang jag hamnar i nuförtiden ”jaha har du någon ny resa planerad?” Förvåningen var väl inte enorm när jag annonserade att jag skulle till Kiwe och hälsa på Hanna samt bränna av en dagstur till Tjernobyl, ni vet det där kärnkraftverket som gick upp i lågor innan jag föddes, som spred radioaktivt damm så långt som upp till skogarna i Uppland och som fortfarande orsakar födelseskador på barn i Ukraina.

Har gjort det till mitt mission att se till att upptäcka världen lite extra genom att besöka Hanna vid alla hennes posteringar och den här var faktiskt otroligt mycket närmre än den förra (vågar jag annonsera att tb-inlägg om den resan kommer?) så det krävdes inte ens särskilt mycket funderingar för att ta mig hit. Anlände med flyget 21.15 på fredagskvällen 7 december och tog mig snabbt till taxidepån där hon som tog mitt kort pratade engelska men taxichauffören inte kunde ett ord. Hanna hade skickat en otroligt utförlig vägledning, inkl bilder på både ytterdörr, trappa och lägenhetsdörr, för hur jag skulle hitta in och med min bästa reseapp alla kategorier maps.me insåg jag att vi var mitt i smeten. Fördelen med bostäder i anslutning till ambassader!

Hanna mötte mig med bubbel och blå ost 💜 vilket var en ny fantastisk bekantskap som jag inte kommer kunna säga upp (kommer mao behöva åka till Kiev löpande även när du flyttat vidare H). Vi satt uppe till kl 1 och pratade, skrattade och tittade på På spåret, som man gör. Lite gitarrspel hann vi med också innan det var läggdags.

Lördagen spenderades med att upptäcka Kiev till fots. Vi gick på marknad, upptäckte Kievs egna Yellow Brick Road och åkte bergbana (kostar 8 ryvnija dvs ca 2,7 kr), kikade på katedraler och bestämde oss för georgisk lunch inkl orange vin. Det var magiskt! 

 
Vi fick haklappar, pga det har man tydligen på georgisk restaurang och åt tills vi borde ha spruckit MEN i Georgien har de ett alldeles särskilt mineralvatten som får magen att kännas alldeles som vanligt trots att man tryckt i sig en hel massa bröd och ost. Smakar lite som en blandning mellan Samarin och klor men smaken förändras efter några tuggor och till slut känns det som precis vilket vatten som helst.

Nöjda gick vi hem och vilade en stund innan det var dags för födelsedagsmiddag med Hannas amerikanska vänner. Vi tog en Uber och var helt övertygade om att han inte alls hittade dit vi skulle pga blev avsläppta i en gränd med mycket sketchy utseende. Efter lite letande hittade vi en genväg ner för en trappa och genom en trång gång och var helt plötsligt på en huvudgata kantad med restauranger och uteställen. Maten var god, sällskapet trevligt och vi avslutade kvällen genom att korsa gatan till Coyote Ugly (därför att man måste besöka en bar som heter så någon gång i livet) där tjejer med otroligt dålig taktkänsla dansade på bardisken, där det hängde BHar på stänger från taket och där det verkligen kändes som att vi var i Östeuropa.

Vi stannade inte länge pga hade bokat avfärd tidigt nästa morgon till Tjernobyl men jag känner att det räckte, jag behöver inte gå dit igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela